Αγαπητή θείτσα,
Διάβασα ένα άρθρο σου, στο οποίο κατηγορείς όλους εμάς που αποδομούμε την Θάτσερ σαν υπάνθρωπο αλλά ανθρωπόμορφο κτήνος και οφείλω να σου απαντήσω. Μας αποκάλεσες φασίστες, ανθρωποφάγους, σεξιστές και πολλά άλλα ωραία.
Για αρχή έχω να σου απαντήσω οτι καταλαβαίνω οτι προσπαθείς να διατηρήσεις τον σεβασμό στα πολιτικά πρόσωπα, αφού αντιλαμβάνεσαι οτι αν αυτός κάποια μαγική μέρα σταματήσει να υπάρχει, θα γίνεις ένα μηδενικό, από νούμερο κόμματος που είσαι τώρα. Σε τρομάζει η απαξίωση, το σέβομαι αυτό. Αλλά υποδείξεις κάνε στον εαυτό σου, για παλιότερα άρθρα σου και τον “σεξισμό, φασισμό κλπ” που κρύβουν σε ανθρώπους με τους οποίους εσύ δεν συμφωνείς. Ασυνέπεια είναι να κάνεις ακριβώς το ίδιο για το οποίο κατηγορείς άλλους και μάλιστα με δήθεν σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Ή καταδικάζεις τη βία απ’όπου και αν προέρχεται, ή όχι. Αποφάσισε, γιατί η υποκρισία και η ασυνέπειά σου είναι, αν όχι ειρωνικές, τουλάχιστον βαθύτατα γελοίες.
Έπειτα πρέπει να αναφέρω οτι αυτή η αποδόμηση είναι απολύτως χρήσιμη και λειτουργεί ως αντίβαρο, τουλάχιστον, στην προσπάθεια αγιοποίησης της θάτσερ. Μερικοί από εμάς παρακολουθούμε τί συμβαίνει στον κόσμο, ξέρεις. Μερικοί, μάλιστα, ανακαλύψαμε οτι ο ρίγκανος αγιοποιήθηκε ήδη, επειδή τότε κανένας δεν βρέθηκε να αντιπαρατεθεί στα μεγαθήρια της προπαγάνδας που του έπλεκαν το εγκώμιο, παρουσιάζοντάς τον σαν υπέροχο, μοναδικό και καταπληκτικό πολιτικό που άφησε πίσω του μεγαλειώδες έργο.
Γουάτ ιζ μόρ, κριτική με ρεσώ κάνουν οι ασθενείστας. Οι υπόλοιποι θα μας επιτρέψεις, αν έχεις την ευγενή καλοσύνη, να εκφραζόμαστε διαφορετικά και να προσπαθούμε να αντιδράσουμε στην παράνοια. Πες το ποιητική δικαιοσύνη (poetic justice, αμάν πια αυτή η ξενομανία σας).
Τον ξέρω τον νόμο του Γκόνγουιν, γκοντάμιτ. Παρ’όλα αυτά, πρέπει να σου πω οτι αν δεν γινόταν αυτή η αποδόμηση του χίτλερ, εκτός από κάτι καμμένα αυγά, πολλοί περισσότεροι θα τον είχαν σαν καταπληκτικό πολιτικό που άφησε πίσω του μεγαλειώδες έργο. Υπό αυτή την έννοια, η προσπάθεια να τον απογυμώσουν από τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του, έγινε γι’αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Και πέτυχε, ευτυχώς. Όπως πρέπει να πετύχει και με την θάτσερ. Γιατί τεχνικά μπορείς να την πεις άνθρωπο, ανήκει στο είδος, δεν υπάρχει αμφιβολία γι’αυτό. Αλλά άνθρωπος δεν είναι κανείς που δεν αντιλαμβάνεται οτι υπάρχει κοινωνία, οτι ζει μέσα σε αυτήν και οτι είναι προς όφελος όλων μας να την διαφυλάξουμε, γιατί είναι το μόνο που μας χωρίζει από την ζούγκλα που ήθελε η κυράτσα να κάνει. Πολιτική κριτική κάνεις στην ιδέα, στο τέρας που γιόρταζε όταν ο Μπόμπι Σαντς πέθανε μετά την απεργία πείνας (μην αρχίσω πάλι Πινοσέτ, Απαρτχάιντ και τα υπόλοιπα), κάνεις αποδόμηση. Αν διαφωνείς, πρόβλημά σου.
Ή μήπως δεν πρέπει να την κρίνουμε επειδή ήταν γυναίκα? Και αν το φύλο καθορίζει την κριτική στο μυαλό σου, αυτό δεν είναι σεξιστικό? Μπορεί να μην το βλέπεις σαν τέτοιο εσύ, αλλά σε κάθε περίπτωση, είναι. Γιατί η μαντάμ ήταν υπεύθυνη για και στήριζε εγκλήματα. Και είναι ανάγκη να απογυνώνουμε τους εγκληματίες από την ανθρώπινη υπόστασή τους, αλλιώς η ίδια λέξη άνθρωπος, παύει να έχει νόημα. Για κάποιους από εμάς, έχει μεγαλύτερο νόημα όταν οι υπάνθρωποι που κατέστρεψαν πληρώνουν με αυτό τον τρόπο. Αφού δεν τιμωρούνται ποτέ από τους νόμους που έφτιαξαν οι ίδιοι για να τους προστατεύει, τιμωρούνται από τον εξευτελισμό τον δικό μας. Είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε και το οφείλουμε και στους εαυτούς μας και στην ιστορία. Για να μη διαβάζουμε μετά από 10 χρόνια οτι ήταν η καλύτερη pro-θυπουργός της Αγγλίας.
Μια μικρή παρένθεση για το φύλο, που τόσο σε ενόχλησε που είμαστε σεξιστές με την θάτσερ: Η μαντάμ είναι άμεσα υπεύθυνη για πολλά από τα προβλήματα των γυναικών, ιδιαίτερα, όχι μόνο στην Αγγλία, αλλά σε όλη την Ευρώπη.
– Μετά την θάτσερ, θάτσερ, θάτσερ κατζ, γυναίκα προθυπουργό η Αγγλία πολύ δύσκολα θα ξαναδεί, ούτε οι ίδιες οι γυναίκες δεν εμπιστεύονται άλλη γυναίκα πλέον.
– Είναι υπεύθυνη για πολλά στερεότυπα για γυναίκες-κίλερς στον χώρο εργασίας. Οι γυναίκες, αντί να προσπαθούμε να μιμηθούμε τους παρανοϊκότερους των αντρών στον χώρο εργασίας, θα μπορούσαμε να προσπαθήσουμε να τον κάνουμε καλύτερο. Αυτή επέλεξε και να προωθήσει την εικόνα της αδίστακτης ψυχοπαθούς μισανθώπου και να δημιουρήσει την καρικατούρα και το στερεότυπο οτι “οι γυναίκες είναι πολύ χειρότερες και αδίστακτες στην δουλειά”, “μη σου τύχει γυναίκα διευθύντρια/αφεντικό/εργοδότης” και άλλα.
– Επειδή ήταν αντιφεμινίστρια, κατάφερε με μεγάλη επιτυχία να έχουν λιγότερες ευκαιρίες στον εργασιακό χώρο, άσε που με την καθιέρωση της ανεργίας, η δουλειά ενώ είχε γίνει υποχρεωτική (και για τους δύο) για να ζει μια οικογένεια, έγινε άπιαστο όνειρο και για τους άντρες και ακόμα περισσότερο για τις γυναίκες.
– Σεξισμός απέναντι σε όλες τις γυναίκες είναι να μην τολμάς να ακουμπήσεις γυναίκα, όσο καριόλα και τέρας και αν είναι, επειδή είναι γυναίκα. Όταν λέμε οτι η θάτσερ ήταν υπάνθρωπο, μισάνθρωπο, καθίκι, εκγληματίας, γεννημένη σκατόγρια, μαλάκω και τέρας, εννοούμε οτι αυτή ήταν τέτοια, όχι όλες οι γυναίκες. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έμπλεξες καν όλες τις γυναίκες. Δε θυμάμαι όλες οι γυναίκες να κάναμε τα εγκλήματά της. Πολλές γυναίκες που ξέρω εγώ είναι συμπονετικές, έξυπνες, αγαπούν τους συνανθρώπους τους και τα ζώα, θυσιάζονται για άλλους, είναι ευαίσθητες και καλοί άνθρωποι. Αποφεύγουν να σκοτώνουν και να είναι υπεύθυνες για την μιζέρια χωρών για δεκαετίες. Μπορεί και να τα κάνουν και να τα κρύβουν καλά, τί να σου πω ρε κοπελιά. Δε μπορώ να τα ξέρω, είμαι μόνο ένας μέσος άνθρωπος (βλέπε από κάτω παράγραφο).
Και μην υποτιμάς τον κόζμος, που δεν ξέρεις αν έχει πραγματική γνώση του ποιά είναι η θάτσερ. Φυσικά και ξέρουμε. Μάζεψε τα γνωσιόμετρα και τα αριστερόμετρά σου καλύτερα. Δε θα τις βγάλουμε να τις μετρήσουμε. Επανέλαβε μετά από εμένα: “εμείς ξέρουμε, εσείς ξέρετε, αυτοί ξέρουν”. Αλλά όταν μιλάς για “μέσο πολίτη“, τί να περιμένει κανείς από εσένα. Εγώ πάντως, τον χαρακτηρισμό “μέσος” που αποδίδεις σε όλους, δεν τον αποδέχομαι. Μέση, μέτρια, απλή, λαΙκή, καθημερινή και μεσαία, είσαι εσύ. Στα μούτρα σου όλη η μετριότητα και και απλότητά σου. Οι υπόλοιποι είμαστε μοναδικοί, ξεχωριστοί άνθρωποι. Εκτός από τους φασίστες. Αυτοί είναι μέση, αρχίδια, πέος και κάτω. Συνεγνώμη δια το σεξιστικόν σχόλιον, παρεσυρθήκαμαν. Τί να σου κάνει, αν είσαι απλός, δεν καταλαβαίνεις τί σου λένε οι ανώτεροι, που ξέρουν καλύτερα από εσένα, ζγώρα μας καλέ κυρία.
Ε-πλίζ-ω! να εγκρίνεις τον τρόπο με τον οποίο ανέλυσα τα επιχειρήματά μου. Αλλιώς θα φαρμακωθώ, στο λέω.
Με απάγη, ετκοίμηση και απεριόριστο βεσαζμό,