Ο κύριος με τη γραβάτα θα φέρει την ελευθερία.

Μανάρια μου έχουμε πόλεμο, ακόμα δεν το έχετε παρει μυρωδιά? Πέρασε και η άνοιξη, οι αλλεργίες δεν είναι τόσο ενοχλητικές πια, η μύτη σας έπρεπε να λειτουργεί.

Μόνο που αυτός ο πόλεμος έχει αρχίσει εδώ και πάρα πολύ καιρό, αλλά εμείς, λόγω της καταπληκτικής ελληνορθόδοξης κλασικής παιδείας μας, δεν το καταλαβαίναμε, γιατί έχει ο Θεός (φυλακών ανηλίκων), τα πολιτικά κόμματα έχουν ιδεολογία και ο Τζίζας γεννήθηκε τα Χριστούγεννα.

Όπως σε κάθε πόλεμο, που λες, έτσι και σε αυτόν, κυριάρχο ρόλο παίζει η προπαγάνδα. Ένας τρόπος να κάνεις προπαγάνδα είναι να χειρίζεσαι τις λέξεις όπως σου ταιριάζει, προκειμένου να προωθείς πιο αποτελεσματικά τους σκοπούς σου.

Ας πάρουμε μερικά παραδείγματα. Η λέξη “κύριος”, εκτός από κυρίαρχο και αυτόν που εξουσιάζει, είναι και χαρακτηρισμός ανθρώπου αξιοπρεπούς. Αποκαλώντας όλους τους υπουργοβολευτές κυρίους, τους νομιμοποιούμε και σαν κυρίαρχους αλλά και σαν αξιοπρεπείς. Ο Μπουμπούκος και ο Πάγκαλος, ας πούμε, είναι κύριοι. Ακόμα και πολλοί από αυτούς που τους σιχάινονται, τους αποκαλούν κυρίους.

Η λέξη ελευθερία, είναι το δεύτερο παράδειγμα. Η λέξη ελευθερία, σύμφωνα με τους πολυαγαπημένους νεοφιλελεύθερους μαλάκες, έχει τελείως διαφορετικό νόημα απ’οτι έχει για όλους τους υπόλοιπους. Ελευθερία για τους δίποδους φίλους, είναι η οικονομική ελευθερία, οι ανοιχτές αγορές, το αγαπημένο τους μικρότερο κράτος και όσο το δυνατόν λιγότερες ρυθμίσεις για τη διακίνηση αγαθών, πονηρών και χρημάτων. Και αυτοί ελέγχουν το χρήμα και την ελευθερία, όπως είτε αυτοί, είτε οι υπόλοιποι την αντιλαμβάνονται.

Τώρα εσύ για να μάθεις τί σημαίνουν στην ουσία όλα αυτά, πρέπει να σπαταλήσεις δύο με τρία χρόνια, με ελεύθερο χρόνο πάνω από 10 ώρες την ημέρα, και να έχεις τρελή όρεξη να διαβάσεις τα πάντα. Και πάλι, δεν θα τα καταλάβεις όλα, μια ιδέα θα πάρεις στην καλύτερη. Γιατί πρέπει μαζί με αυτά να μάθεις γεωγραφία, ιστορία, πολιτική, ψυχολογία, κοινωνιολογία και λίγη βιολογία δεν είναι καθόλου άχρηστη. Για μπόνους θα βάλω λίγη αστροφυσική, μόνο και μόνο για να καταλάβεις πόσο μικρός είσαι.

Και πάω σε ένα τρίτο παράδειγμα. Την γραβάτα και τον συμβολισμό της. Έχει γίνει ένα πείραμα με γραβάτες, πολύ σημαντικό σε αυτό στο οποίο θέλω να αναφερθώ. Έχει να κάνει με το κατά πόσο βοηθάμε έναν άνθρωπο, σε περίπτωση που χρειαστεί βοήθεια. Το θέμα είναι οτι αν σταματήσει κάποιος, μπορεί να σταματήσουν και άλλοι. Αν κανείς δε σταματήσει, το πιθανότερο είναι να τον αφήσουμε να ψοφήσει. Έξω λοιπόν από ένα σταθμό τρένων ή κάτι τέτοιο, στο κεντρικό Λονδίνο, βάζουν διάφορους τύπους να ξαπλωθούν στο πεζοδρόμιο για να δουν πόσοι θα τους βοηθήσουν.

Έναν τύπο με γραβάτα, ειδικά αν είναι εμφανίσιμος, θα τον βοηθήσουν πολλοί περισσότεροι απ΄ότι έναν τύπο ντυμένο με τζιν και μπλουζάκι. Μάλιστα στο βίδεο, η κοπέλα που σε 4 δευτερόλεπτα σταματάει να τον βοηθήσει, σε αντίθεση με τα 20 λεπτά του ίδιου ακριβώς τύπου με άλλα ρούχα, τον αποκαλεί “κύριο” γιατί φαίνεται αξιόπιστος και αξιοπρεπής, μόνο και μόνο επειδή φοράει κουστουμιά και γραβάτα. Και έτσι σταματάνε και άλλοι και αν όντως είχε πρόβλημα, έχει περισσότερες πιθανότητες να σωθεί.

Μετά λοιπόν τη λεηλασία της λέξης ελευθερία, την έννοια της λέξης κύριος και την βοήθεια της γραβάτας, αυτό που μένει είναι η εξής πρόταση : Ο κύριος με τη γραβάτα θα φέρει την ελευθερία. Δηλαδή ένας τύπος ο οποίος αυτονομιμοποιείται με τη λέξη κύριος και επιβεβαιώνεται από την γραβάτα του οτι είναι κύριος, θα φέρει την ελευθερία, δηλαδή τον νεοφιλελεύθερο καπιταλισμό. Υπάρχει έτσι μια λεηλασία λέξεων, εννοιών και των συνεπειών τους, την οποία πολύ δύσκολα μπορεί να αντιληφθεί κάποιος που διαβάζει κοζμοπόλιταν και βλέπει Πριτέντερ για τις ειδήσεις του, πιθανότατα επειδή δουλεύει πολύ και δεν έχει ούτε χρόνο, ούτε διάθεση για τα υπόλοιπα.

Και το συμπέρασμα είναι οτι η ανεργία θα μας σώσει. Αν κανείς μας δε δούλευε όλοι θα είχαμε γίνει τσακάλια. Όσες ώρες και να δεις τσόντες και σαπουνόπερες, κάποτε θα βαρεθείς. Και ίσως, ίσως λέω, τότε να αρχίσεις να αναρωτιέσαι γιατί σου συμβαίνουν όσα σου συμβαίνουν και να αρχίσεις να διαβάζεις.

Το βίδεο μπορείς να το δεις εδώ.

Σας αγαπάω όλους (εκτός από τους τύπους με τις γραβάτες που θα φέρουν την ελευθερία),